Omrkněte portfolio

Jak na brand před tvorbou webu

Začínáte s podnikáním, potřebujete změnu nebo plánujete rebranding? Pak se vám možná bude hodit tento článek, ve kterém si vysvětlíme, co je to brand design, a co všechno je jeho součástí.

Co je to brand design a strategie značky?

Brand design je proces, jehož cílem je dát vaší značce tvář, neboli vizuální identitu. Ta představuje charakter a hodnoty vaší značky, které si nastavíte v rámci strategie.

V disciplíně zvané strategie značky si definujete veškeré informace o hodnotách, konkurenci a publiku. Na základě těchto informací se poté bude odvíjet váš vizuální směr. 

Přáním každého podnikatele je, aby si lidé jeho značku zapamatovali, propojili se s ní na emocionální úrovni a vybudovali k ní důvěru. Toho můžete dosáhnout pomocí nejen verbálních, ale také vizuálních bodů.   

Na chvilku se zamyslete a představte si jednu z vašich oblíbených značek. Dokážete si v hlavě vybavit její logo, barvy a pocity jaké ve vás vyvolává? Souzníte s jejími hodnotami? Veškeré tyto představy jsou výsledkem procesu budování značky a její vizuální identity, která zůstává v mysli zákazníků. 

Proč je správně definovaná identita značky důležitá pro vaše podnikání?

Konzistentní vizuální identita podpoří váš úspěch a odliší vás od konkurence. Silná a jedinečná image značky je nezbytnou součástí budování dobrých vztahů se zákazníky. Pokud potencionální zákazníci uvidí, že sdílíte stejné hodnoty, přitáhnete jejich pozornost a pravděpodobnost, že si vás vyberou před konkurencí je velká. 

Co všechno zahrnuje vizuální identita značky?

  1. Barvy
  2. Logo
  3. Fonty
  4. Designové elementy (ikony, symboly, vzory, ilustrace atd.)
  5. Doplňkové prvky (obalový design, vizuály pro sociální sítě, web atd.)
  6. Brand style guide

Barvy

Volba barev by se měla odvíjet od toho, jak chcete aby se váš zákazník cítil, když je s vaší značkou v kontaktu, a také od vaší cílové skupiny. Pokud jste například koučka a cílíte na mladé ženy, které podnikají nebo se do podnikání teprve plánují pustit, budete volit jiné barvy než finanční poradce, jehož cílovou skupinou jsou lidé ve věku nad 45 let.

Představte si, že narazíte na webové stránky, které nabízí poradenství v oblasti správy sociálních sítí pro influencery. Tento web je zhotoven v růžových odstínech, doplněný o jemné ilustrace. Myslíte, že tyto služby jsou určené pro muže? Nejspíš ne.

Jako další příklad si můžeme uvést značku, která prodává přírodní kosmetiku – bylinky a veškeré ingredience si pěstuje na své bio farmě. Vhodnou barevnou paletou zde budou odstíny zelené a hnědé, které si lidé spojují se zdravím a přírodou.

A jak na nás barvy působí?

  • Bílá – mladistvá, nadějná
  • Žlutá – šťastná, poztivní
  • Oranžová – přátelská, povzbuzující
  • Červená – vášnivá, energická
  • Fialová – kreativní, inspirující
  • Zelená – poklidná, ukotvující
  • Modrá – důvěryhodná, mírumilovná
  • Hnědá – stálá, decentní
  • Černá – sebejistá, mocná

Logo

Logo je grafický element, který vás reprezentuje. Mělo by být umístěno všude tam, kde se objeví váš produkt nebo značka. Logo využijete na webu, vizitkách, marketingových materiálech, v e-mailové komunikaci apod. Jak může vaše logo vypadat?

  • Jako samotný text (název značky nebo firmy) – příklad zde.
  • Jako jednoduchá ikona, symbol nebo ilustrace – příklad zde.
  • Jako cokoliv z výše uvedeného v kombinaci s krátkým sloganem (ten se může skládat z několika slov, které nejlépe vystihují to, čím se zabýváte) – příklad zde.

Součástí vaší vizuální identity může být několik variant log, které můžete využít na obalech, visačkách, vizitkách a dalších tiskovinách. Jako příklad uvádím logo, které jsem vytvořila ve více podobách pro různé účely.

Fonty

Každý font má svůj vlastní charakter, proto je důležité vybrat takový, které ladí s vaší značkou. Na internetu najdete nepřeberné množství fontů zdarma, které můžete využít v podstatě k čemukoliv, a také fonty placené. Pokud je pro vás hlavní prioritou web a branding momentálně neřešíte, s výběrem toho správného fontu vám pomůže také web designérka.  

Zvolené fonty byste měli používat na všem co souvisí s vaší značkou. Existuje několik druhů: 

  • Patkové – sofistikované, tradiční. Na konci některých tahů mají malou patku.
  • Bezpatkové – moderní, čisté. Nemají patku, jsou jednoduché. 
  • Slab – retro, funky. Mají jednoduchou nenápadnou patku. Vypadají jako písmo napsané na psacím stroji. 
  • Skript – originální, hravé. Vypadají jako ručně psané, kaligrafické písmo.
  • Display – výrazné, stylizované. Mají výstřední a vysoce stylizovaný tvar písmen. 

Designové prvky a elementy

Do této skupiny patří vzory, ikony a další elementy. Vaši značku krásně oživí a dodají ji originální vzhled. Důležité je, aby byly konzistentní se zbytkem vizuální identity. Pokud si někdo prohlédne váš profil na Instagramu a poté půjde na web, mělo by vše působit jednotně.

Doplňkové prvky

Sem patří vše ostatní, od vizuálů na sociální sítě, návrhů šablon pro e-mailový marketing až po design vizitek, letáků, obalový design a další. 

Brand style guide

Klíčem ke krásné vizuální identitě je její konzistentnost, kterou vám pomůže zajistit brand style guide. Jedná se o dokument ve formátu PDF, ve kterém najdete pravidla používání definovaných barev, fontů, loga a dalších elementů. Grafička nebo brand designérka vám tento dokument poskytne v rámci vaší spolupráce. 

Brand style guide je takový malý průvodce, který slouží jako základ pro web designérku, která pak bude vědět, kam směrovat design. 

Co by měl brand style guide obsahovat?

  • Základní info o značce
  • Barevnou paletu včetně kódů barev
  • Zvolená písma (ideální počet je 2 – 3)
  • Logo a všechny jeho varianty (včetně informace o tom, jak je používat a nepoužívat)
  • Ostatní grafické elementy jako ikony, symboly, vzory, tvary atd.

Shrnutí: Jak vytvořit vizuální identitu značky:

  1. Stanovte si cíle a charakter vaší značky
  2. Zjistěte informace o svém publiku, konkurenci a hodnotách
  3. Zvolte barvy a písmo
  4. Vytvořte logo
  5. Navrhněte doplňkovou grafiku
  6. Sepište brand guidelines

Výše uvedené body jsou doporučené kroky z pohledu brand designérky. V případě, že máte zájem o nastavení vizuální identity, neváhejte mě kontaktovat. Pokud s podnikáním teprve začínáte a nemáte zatím potřebu investovat do brandingu, web designérka vám pomůže se základním výběrem barev a fontů pro tvorbu webu. 

Autorka článku

Tereza Kubešová

Brand design

Věnuji se brand designu a pomáhám značkám najít jejich jedinečný vizuální směr. Pro klienty tvořím také vizuály na sociální sítě, online grafiku nebo design obalových materiálů. Inspiraci nacházím na cestách a v přírodě.

Moje portfolio si můžete prohlédnout zde.

Kdo jsem?

Ing. Lucie Tomanová

Webdesign
Spojila jsem síly s dalšími podnikatelkami, abych vám předala odpovědi na nejčastěji kladené dotazy související s webdesignem prostřednictvím výstižných článků.

Kategorie