Chcete web. Vizuální stránku, rozvržení webu a fotky necháte na profesionálech. A texty, ty zvládnete sami. Blíží se termín, kdy je máte svému webaři dodat, ale vy nemáte ještě ani čárku. Vždy když k tomu sednete, tak nevíte, jak, co a kam psát. Jenže bez kvalitních textů ani ten nejkrásnější web neprodává tolik, kolik by mohl. Pojďte to změnit a zjistit, jak na to.
1. Texty pečlivě strukturujte, aby byly skenovatelné
Lidi stejně texty na webu nečtou, tak co bych se s tím sepisoval… Ne tak docela. Lidé nečtou tak, jak si představujete, že budou číst. Lesklé obrazovky, potřeba vše najít hned bez dlouhého čekání, skrolování a klikání… Lidé na webu čtou, ale na přeskáčku, a v módu „čtu jen to, co mi pomůže zodpovědět mé otázky.“
Proto je klíčové, abyste texty na webu strukturovali, a ony tak byly snadno skenovatelné:
- Pište kratší věty, vyhýbejte se souvětí na víc jak dva řádky.
- Vytvářejte kratší odstavce o maximálně 4 řádcích.
- Důležité části textu vytučněte.
- Vždy dbejte na to, aby bylo písmo čitelné. Čitelnost (velikost, kontrast) má vždy přednost před kreativním krásnem.
- Pracujte s nadpisy a podnadpisy. Každá sekce by měla mít svůj nadpis s případným dodatkem v podobě podnadpisu. Třeba takto:
- Nadpis: Během 14 dní si vyšvihnete skvělou prodejku
- Podnadpis: Jak to probíhá?
2. To důležité patří na začátek
Web pište jako obrácenou pyramidu. To nejdůležitější patří na začátek každé stránky. Nenechávejte si rozuzlení na konec. Protože tam nikdo nemusí dočíst.
Zároveň dávejte zásadní informace do nadpisů a podnadpisů, které slouží nejen k tomu, aby text zpřehlednili. Jsou to zároveň místa, která si váš klient s největší pravděpodobností přečte.
Podívejte se následující příklady. Který nadpis vám s jistotou předá to nejdůležitější, co potřebujete vědět?
- Cena
- Kolik to stojí?
- Za cenu 4 espress si vykouzlíte přitažlivý Instagram
3. Každou stránku zakončete výzvou k akci
Co má čtenář udělat, jakmile dočte váš pečlivě sepsaný text? Mnoho podnikatelů zapomíná přidávat jasnou výzvu k akci. Vzpomeňte si na našeho roztěkaného čtenáře, který hledá odpověď na svou otázku.
Když mu neřeknete, co má udělat, neudělá nic. Proto ho věďte po webu krok po kroku až k výslednému nákupu nebo zabukování hovoru. Ale nepřehlťte ho, ideálně by měla být jen jedna výzva k akci (toto pravidlo neplatí pouze pro vaši home page, ale o tom později).
4. Pište pro čtenáře, ne pro své ego
Ne všechny informace patří na web. Vždy se zamyslete nad tím, jestli jsou důležité pro vaše čtenáře, anebo si jen myslíte, že jsou pro ně podstatné (a ve skutečnosti toužíte vy po tom tuto informaci zveřejnit).
Typicky se jedná o stránku O mně, kde často vídám seznam vystavených certifikátů, počet absolvovaných kurzů nebo výčet všech vašich zaměstnání a úspěchů. Nechci umenšovat vaši odbornost, vždy jde o způsob, jakým svou expertízu podtrhnete.
Pokud jste kouč a já se chci od vás nechat koučovat, chci si přečíst reference vašich spokojených klientů. Protože to mi řekne mnohem lépe, jak svou práci odvádíte.
Pokud bych se od vás ale chtěla učit koučovat a uvažovala o vstupu do vašeho špičkového koučovacího výcviku, pak se samozřejmě budu zajímat o to, kde jste se vy sami vzdělávali. V takovém případě si tam tyto úspěchy vystavte.
Zároveň své čtenáře ale zbytečně nepřehlcujte. Vždy se tedy ptejte: Potřebuje to můj potencionální klient opravdu číst? Pomůže mu to udělat rozhodnutí, že já jsem tím nejlepším řešením pro něj v tento moment?
5. Využijte sílu sociálních důkazů
V první polovině každé stránky zapojte emoce, které vtáhnou, naladí a rozehřejí vaše klienty k nákupu. V druhé polovině stránky myslete na to, že vaše přísliby potřebují podpořit kvalitními sociálními důkazy.
Využijte proto sílu čísel a doplňte informace jako:
- Jak dlouho jste už v oboru?
- Kolika lidem už jste usnadnili život?
- Kolik projektů jste úspěšně postavili na nohy?
- Kolik lidí už si stáhlo váš magnet nebo se přihlásilo k odběru newsletteru?
Pokud pracujete s klienty, kterým dodáváte výstup své služby nebo produktu (typicky se to týká webařů, fotografů, grafiků, copywriterů, marketingových specialistů, mentorů a dalších), sestavte si portfolio.
Také můžete jít cestou referencí a mít speciální stránku plnou referencí, nebo reference rovnoměrně rozmístit na každou stránku webu. Tuto cestu doporučuji já. Nejen že si vybíráte, jakou referenci si váš klient v daný moment přečte, také tím zvyšujete pravděpodobnost, že si ji přečte.
Jak by taková reference měla vypadat a jak s ní na webu pracovat, si přečtete tady.
6. Co kam na webu psát?
Zjednodušeně řečeno můžete na všechny stránky využít tuto strukturu:
- Oslovte problém, se kterým se můj zákazník aktuálně potýká.
- Přidejte, jak mu jeho problém vyřešíte.
- Popište svou nabídku (co to je, kdy a kde lze čerpat, jak to probíhá, proč by to měli chtít).
- Podpořte to sociálními důkazy.
- V textu vyvraťte všechny námitky a zodpovězte otázky, které by mohl čtenář mít.
- Stránku zakončete jasnou výzvou k akci (co má klient udělat dál).
Home page
Na hlavní stránce buďte velmi struční a pište ji kondenzovanou formou. Jako by váš klient přišel do cukrárny a zeptal se, co mu dnes doporučíte. Vaši home page berte jako rozcestník toho, co děláte a jak to děláte.
Stránka služeb/produktů
Stránku služeb nebo produktů zaměřte konkrétněji na danou službu nebo produkt. Ideálně ji popište na konkrétní situaci, kterou klient prochází. Přidejte příslušné reference, zodpovězte často kladené otázky.
Stránka o mně
Stránka o mně může být tvrdý oříšek, ale nebojte se toho. Pokud klienta provázíte tím samým, co jste zažívali vy na začátku své cesty, pak jen popište svůj příběh. Můžete být například výživová poradkyně, která řešila stravu a zdravý životní styl. Natolik vás to začalo bavit, až jste se tomu rozhodla věnovat profesionálně.
Anebo jste profesionálka, která dodává klientům nějaký výstup. Nepředpokládáte, že klient se chce profesně věnovat tomu, co vy. Jen potřebuje váš výstup, aby to nemusel dělat sám.
Třeba jako já – dodávám webové texty těm, kteří si je nechtějí psát sami, nebo na to nemají čas. Můj příběh vedu tedy tak, že oslovím palčivý problém, který vás trápí, a mluvím o tom, jak se se mnou spolupracuje. Potvrdím to referencí nadšené klientky a pak zmíním pár zajímavostí o mně. Zakončuju výzvou k akci – vedu vás na kontakt. Mou stránkou se inspirujte tady.
Jak napsat dobré texty na web? Hlavně je napište. Uvolněte se příjemnou hudbou, meditací, tancem, čímkoliv, co vás dostane z hlavy pryč. Ano, moc o tom nepřemýšlejte, ať se nezaseknete hned na začátku. Sedněte a pište. A když si nebudete vědět rady, jsem tu pro vás.